tirsdag 12. juni 2012

Dagens innlegg på ILO-konferansen

I dag holdt jeg mitt hovedinnlegg på ILO-konferansen på vegne av de norske arbeidstakerne.

I innlegget la jeg vekt på følgende:

Jeg takket avtroppende General Direktør Juan Somavia for hans innsats i ILO. Han har vært leder siden 1999 og under hans lederskap har ILO utviklet seg til å bli en sterk FN aktør. Han kan blant annet ta æren for at Decent Work har kommet høyt opp på den internasjonale agendaen under hans lederskap. Jeg benyttet samtidig anledningen til å gi ros til den norske regjeringen for at de stiller tydelige krav til våre samarbeidsland om at ILOs kjernekonvensjoner skal integreres i utviklingsprosjekter og i handelsavtaler. Somavia fikk også skryt for å ha utviklet gode relasjoner mellom ILO og Verdensbanken og IMF slik at arbeidstakerrettigheter og sosial beskyttelse kan integreres i deres arbeid.

Jeg uttrykte også glede og forventinger over at Guy Ryder nå er valgt til ny generalsekretær for ILO. Han kjenner vi godt og vi har stor tro på at han tar ILO flere skritt i riktig retning.

Jeg la også vekt på den sjokkerende og negative opplevelsen vi har hatt med arbeidsgiverne i applikasjonskomiteen i år. At de nekter å anerkjenne streikeretten som en integrert del av konvensjon 87 og deres angrep på ekspertkomiteen og lovavdelingen til ILO. Vi er bekymret for denne holdningen og hva den kan føre til. Vi mener det må være klare, internasjonale regler som beskytter arbeidstakere som kjemper for sine rettigheter, inkludert streikeretten. Jeg advarte om hva denne holdningen kan føre til i land som Bahrain, Guatemala, Zimbabwe og Colombia hvor arbeidstakere har behov for internasjonal beskyttelse for å kunne kjempe for sine rettigheter.

Til slutt snakket jeg om situasjonen i de okkuperte palestinske områdene . Dessverre blir palestinernes situasjon verre og verre. Israelernes illegale bosettinger øker. Det gjør også arbeidsledigheten i den palestinske befolkningen. Jeg understreket vår støtte til det palestinske folk og deres rett til å leve uten okkupasjon!

Helt til slutt uttrykte jeg skuffelse over at kvinnedeltakelsen på ILO-konferansen er nedadgående og at dette representerer et demokratisk problem vi må ta alvorlig. Governing Body (styret) må ta tak i dette slik at vi får gjort noe konkret med dette.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar